آب اکسیژنه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه چیست؟

پراکسید هیدروژن مایعی بی رنگ و در دمای اتاق دارای طعمی تلخ است. یکی از رایج ترین کاربردهای آب اکسیژنه برای ضدعفونی می باشد. پراکسید هیدروژن ناپایدار است و با آزاد شدن گرما به راحتی به اکسیژن و آب تجزیه می شود. معادله تجزیه آب اکسیژنه به شکل زیر است:


کاربردهای گوناگون آب اکسیژنه

  •  کاربردآب اکسیژنه در کشاورزی
  •  کاربردآب اکسیژنه در صنعت دام و طیور
  •  کاربرد هیدروژن پراکسید در صنعت آرایشی بهداشتی
  • کاربردآب اکسیژنه در صنایع غذایی و نوشیدنی
  •  کاربردآب اکسیژنه درصنایع پزشکی و دارویی

 این مطلب برگرفته از مقاله جامع آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید) و کاربردهای آن می باشد. میتوانید برای مطالعه بیشتر به این سایت مراجعه کنید.



با کو د سرک آشنا شوید.

کود سرک چیست؟

همه ی ما با تعریف کود آشنایی داریم. کود سرک به زبانی ساده در واقع یک سری کود است که کمک می کند موقعیت رشد گیاه بهتر شود و مواد لازم را به گیاه می رساند. از کود سرک به عنوان کود اوره، کوه ازته، نیتروژن و … نیز یاد می شود. مثلاً یکی از مواردی که بارها دیده می شود اینکه بر چه اساسی باید کود سرک را انتخاب کنیم! یکی از موارد قیمت کود سرک است. مثلاً کود اوره در لیست کود سرک به نسبت سایر کودها هم قیمت ارزانتری دارد و سطح نیتروژن رسانی آن به گیاه بیشتر است.

.

انواع کود سرک ( ازت نیتروژن و...)

کود سرک که با عنوان کود سرک ازت یا کود اوره نیز شناخته می شود رایج ترین کود شیمیایی محسوب می شود و مصرف زیادی دارد.


کود اوره:

کود اوره در ایران مهمترین گزینه در لیست انواع کود سرک است به طوری که مشهور به کود شکری یا کود سفید است. این کود بلورهای سفید رنگی است که مانند نمک های درشت است و در لیست ارزان ترین کود سرک قرار دارد.

سولفات آمونیوم:

این مدل از کود سرک به صورت بلور سفید است و نسبتاً قیمت بالایی دارد و مانند نمک است. در این کود ۲۰ درصد ازت وجود دارد و همینطور در آن عنصر نیتروژن نیز دیده می شود و شامل ۲۴ درصد گوگرد است

کود نیترات آمونیوم:

در لیست کود سرک، کود نیترات آمونیوم وجود دارد که در حدود ۳۳ درصد ازت در آن به کار رفته است و شرایط جذب گیاه خوبی دارد. یکی از نکاتی که در خصوص این کود دیده می شود هدر رفت زیاد آن است به طوری که وقتی آبیاری صورت می گیرد این کود نیز شسته می شود.

فسفات آمونیوم:

در لیست کود سرک این کود مشهور به چشم می خورد. فسفات آمونیوم کود دو منظوره است و در آن از دو عنصر نیتروژن و فسفر استفاده شده است که هم قیمت خوبی دارد و هم هدر رفت کمتری دارد و مقاوم به شستشو است.

هیدرات آمونیوم:

به نسبت موارد بالا اینکود هیدرات آمونیوم کمتر استفاده می شود. روش آن نیز حل شدن آمونیاک در آب است. برای استفاده از این نوع کود سرک نیاز است که از سرنگ های مخصوصی استفاده شود و آن محلول کود هیدرات آمونیوم پس از کاشت توسط سرنگ های مخصوص در زیر لایه از خاک قرار می گیرد و عنصرهای موجود در آن رفته رفته آزادسازی می شود و ریشه می تواند آن را در اختیار بگیرد.

کاربرد کود سرک در کشاورزی (کود سرک برنج، کود سرک گندم و کود سرک گوجه فرنگی)

از کود اوره که به عنوان کود ازته نیز شناخته می شود می توان برای مرکبات و زعفران و کشت سایر گیاهانی که نیاز مبرم به نیتروژن دارند استفاده کرد. دقت کنید که باید در تاثیر کود اوره بر گیاهان دقت لازم صورت بگیرد. همینطور فاکتورهایی مثل خاک و آب و هوا و نوع درخت نیز باید لحاظ شود.

نحوه ی مصرف کود سرک، میزان مصرف و زمان مصرف کود سرک

 از کود سرک می توان برای هر دانه کوچکی مثل گندم و یا ذرت اعمال کرد. زمان استفاده از کود سرک زمستان است و به طور کلی فصول سرد سال در این راستا عملکرد بهتری دارند. اگر از کود سرک در فصل گرم سال استفاده شود سبب می شود که به آمونیاک تبدیل شود و اوره نیز بخار شود.

در صورتی که از کود ازته برای چمن استفاده شود می بایست در فصلی استفاده شود که میزان بارش در آن زیاد است.

ضرورت استفاده از کود سرک

زمانی رویکرد استفاده از کود سرک بیشتر است که یک سری علائم در گیاه دیده شود و احتمال آسیب به گیاه وجود داشته باشد. مثلاً کاهش رشد و عملکرد محصول اولین علامت مربوط به کمبود نیتروژن در گیاه است و به نوبه خود سبب می شود که رشد رویشی گیاه کاهش یابد. نیتروژن مهمترین عنصر برای رشد گیاه محسوب می شود و هرچه کمبود بیشتری در این بخش دیده شود ضرورت استفاده از کود اوره بیشتر می شود.

مزایای استفاده از کود سرک

محلول پاشی کود سرک در بهار یکی از روش های موثر بر روی میوه های درختان است. به طور کلی محلول پاشی کود کوره به نسبت استفاده از نیتروژن در خاک عملکرد بهتری دارد و سبب می شود که میوه دهی افزایش یابد و همینطور این رویکرد سبب می شود که اندازه میوه نیز بیشتر شود. محلول پاشی ازت یکی از مزایای مهم استفاده از کود سرک است و از سوی دیگر عناصر ریز مغذی در درختان را به رشد خوبی می رساند.

روش های ضدعفونی کود سرک

یک سری روش های خاک ورزی در کشاورزی وجود دارد که در لیست روش های ضدعفونی کود سرک قرار گرفته است به طوری که سطح نسبت استفاده از کود به درستی برقرار باشد و همینطور شیارهایی مورد استفاده در خاک ها نیز لحاظ شود. کود ازت از موارد بسیار مهم است که می بایست روش های پوساندن کود به درستی بررسی شود و سایر مواد اضافی از آن پاک شده و کود در وضعیت ضدعفونی شده قرار بگیرد.