شیردوشی دام

 با توجه به نقش عمده ی شیردهی دام در معادلات اقتصادی کشتارگاه ها، قصد داریم به طور مفصل به بررسی شرایط شیردوشی دام، مشکلات موجود در حین شیردوشی، دستگاه ها و تجهیزات موجود در زمینه شیردوشی دام بپردازیم. علاوه بر آن، مهمترین موضوع در حین شیردوشی دام، بروز بیماری هایی همچون بیماری ورم پستان دام می باشد. لذا در ادامه، این مقوله نیز به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.


شرایط شیردوشی دام

نکات مهم در راستای شرایط شیردوشی به شرح زیر است:
۱. بهتر است که شرایط شیردوشی در ساعات مقرر و در سطح منظم صورت بگیرد.
۲. می بایست دستگاه شیر دوشی ضدعفونی شود و همینطور پستان ها و سرپستان ها پیش از شیردوشی یک الی دو بار شسته شوند و همینطور خشک و تمیز باشند.
۳. پیش از اینکه پستانک های ماشین نصب شود می بایست یک الی دو بار شیر هر پستان در داخل ظرف مخصوص دوشیده شود و به نوعی پستان مورد آزمایش قرار بگیرد تا اگر بیماری وجود دارد مشخص شود.
۴. یک دقیقه پس از شستن پستان می بایست کار آغاز شود.
۵. پس از اینکه شیر از پستان قطع شد می بایست جریان هوای دستگاه متوقف شده و همینطور نیاز است که پستانک ها از پستان جداسازی شوند.

در صورتی که شرایط شیردوشی به روش دستی صورت می گیرد نیاز به مخزن ۲۰ لیتری است و باید دو عدد لاینر نیز وجود داشته باشد. دوشش شیر گاو به واسطه نیروی مکانیکی و همینطور تلمبه زدن صورت می گیرد و باید در هر ثانیه یک بار دست روی دسته دستگاه فشار ایجاد کند و ضربان ایجاد شود.
روش شیردوشی دستی تا ۵ راس و به تعداد کم مناسب است و برای زمانی که گاو ها شیر کمی دارند گزینه خوبی محسوب می شود در غیر این صورت نیاز به استفاده از دستگاه شیردوش برقی است.


دستگاه های شیردوشی دام

دستگاه های شیردوشی در دو مدل سیار و ثابت طراحی می شوند که انواع مختلفی دارند و برای دوشیدن شیر گوسفند و گاو و بز و شتر استفاده می شوند. از دستگاه شیردوشی برای دامداری ها و مزارع پرورش استفاده می شود.

بیماری ورم پستان گاو

بیماری ورم پستان گاو یکی از سه بیماری مهم در دامداری است که سبب ضررهای اقتصادی زیادی می شود. بیماری ورم پستان گاو سبب می شود که هزینه های درمانی و دامپزشکی بالایی در نظر گرفته شود، میزان تولید شیر کاهش یابد و شیر به بیرون ریخته شود.

انواع بیماری ای گاو

اسهال ویروسی گاو

بروسلوز

لنگش

سل گاو

جابه جایی شیر دادن

ضدعفونی کننده های دام

رعایت بهداشت و از بین بردن باکتری ها از موارد بسیار مهم محسوب می شود که حتی روی روند شیردوشی نیز اثر گذار است بنابراین بسیار مهم است که موقعیت ضدعفونی کننده های دام شناسایی شوند.

جهت مطالعه کامل این مقاله به سایت آرال شیمی مراجعه فرمائید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد